Night project (bike build)

OPBX

powaaaa
With all the trash talk in Supra thread, I have to share my project :)

My turn…

Why night project? Because my job keeps me busy during the day and I have a 5month old son. The only time I have to work on my bike is when he is sleeping at night... but god I love him so much (but this is another story).

I bought this 2001 996 last winter with 6250mi from a friend, it wasn’t plated in the last 3 years or so.

Bike was a biposto with some goodies
- Carbon airbox
- Carbon front fender (vented)
- Arrow 45mm slip on
- Half carbon clutch cover
- Carbon heel guards
- He deleted the plate light and rear flasher. He tie-rap the plate so he could get rid of the tail
- Tinted windshield
- and few small bits
Everything else was stock.




I bought a 996 because I was told that this is one of the bikes that give you the most feedback. It is not the fastest and not the easiest to drive. But probably the prettiest motorcycle ever made. I was sold for the make and model.

The belts were replaced in 2010 or so. I flush the unused 4yr old oil & filter. Reading this forum, I realized that the fuel leaks were a common problem. So I replaced the fuel filter, replaced fuel quick connect for metal, fuel sender nut as preventive maintenance. I also refreshed the brake fluid and bought a lithium Shorai battery. The rest was in good condition, so I run the bike as is for a few weeks. Then, I installed a monoposto seat with a LED brake light (with flasher integrated). I enjoyed everything of it.

I thought that buying a superbike would hold me away from mods. God I was wrong!
So this was just the beginning of a love story. I know I could get a faster bike for the same money (invested/wasted depending on the point of view). But THIS is the bike I wanted, and nothing else.
I accumulated a few parts already, but this is an ongoing project. Updates might not be as frequent as I would like, but hopefully the bike will be back on the road for April 2015.

I “accidentally” got my hands on a 1098 engine




I also came across theses
- Ohlins steering damper
- Termi slip on
- Stock 1098 headers, but I removed the exhaust valve and plug it. I sanded blast the whole thing as there were a few scratch.
- Brembo rear master (black)
- Brembo RCS19 brake master
- Woodcraft black clip on
- Renthal grip G148
- Aluminium subframe
- Monoposto seat (from 996 SPS with numberplate)
- Aluminium water overflow tank
- Special ECU chip to run OEM loom with new motor
and a few small other things

I wanted to upgrade the front fork as well. After reading lots of reviews, I read that OEM Ohlins are overpriced as I would have to rebuild/upgrade them anyway. So I bought a set of Showa forks from a 2008 848 EVO.

I am also thinking of powdercoating the frame & accessories black. I have also few other idea, but I’ll start with this.



I used to build bicycle, I really enjoy every single details. I was also a weight weenie, so I will most likely keep track of the weight of every component and compare it with stock.
 
The bike is kept in my basement, chained on the floor.

removing parts
IMG-20141121-00154_zps8de8bc11.jpg


how it is now
frame_zpsd13f04b6.jpg


replaced the steeering damper sticker from blue to black
damper_zpscfc30ec9.jpg


replace the MPH cluster to KPH
cockpit_zpse143edca.jpg


naked frame and few parts ready to be powdercoated
powder_zpse1c9bbbd.jpg


I struggle to remove the engine from the frame, as Ducati does not used grease on the swingarm pivot. It corroded and jam. I cut the pivot between the engine and swingarm. Then the swingarm was stuck with the frame. After some work, I got the biach!

The new engine is getting new timing belts and cam dialed. Leakdown test performed and results were top notch (10% leak). With the slip on, looking at +-170 crank HP. The bike should get a diet of +- 40lbs in street trim... (400 lbs or 180 kg)
 
Merci des bons commentaires!

Ma moto (et la 1098) viennent d'origine avec une chaine de type 525. Je ferai une conversion "520", c'est à dire que la chain à le même pas, mais les rouleaux sont un peu moins large. Cela permet une économie de 375g sur la chaine seule. Le modèle choisit est la DID 520 ERV3, courrament utilisée dans le monde de la course. Je pers un peu en durabilité, mais gagne un peu en performance/légèretée.

Après avoir passé pas mal de temps sur ce site (http://www.gearingcommander.com/) j'ai finalement choisis mes ratio de gear. Le moteur/transmission de la 996 et du 1098 sont très différents; le 1098 était beaucoup plus puissant et la transmission plus rapprochée. J'ai donc hoisit des sprockets 15/38 (comme OEM 1098)
@10500 RPM
1- 108 km/h
2- 151 km/h
3- 190 km/h
4- 225 km/h
5- 255 km/h
6- 278 km/h

Le top speed reste don "raisonnable", sans avoir une première vitesse vraiment trop longue. Avec la puissance, atteindre le redline en 6 devrait ce faire assez "rageusement"

Je ne suis pas encore certain de mon setup de sprocket pour l'arrière encore. Pour le moment j'ai une roue Marchesini coulé en alu (12 lbs), je regarde pour différentes options. Soit une roue de 1098R (7.4 lbs, forgé en alu 10 branche), ou p-e un autre modèle. Je devrai faire une conversion du hub arrière si c'est le cas, alors je dois encore faire des recherches sur les options pour mon hub.

Pour rester en arrière:
Je fais une conversion de swingarm pour celui de 848 EVO. Celui ci est 25mm plus long, ce qui devrait aider à la traction (moins de wheelie). Comme les points de montages du shock sont différents entre les bikes, il faut faire un rocker sur mesure afin que la suspension arrière reste linéaire.

Un gars sur un forum est en train d'expérimenter ce swap, alors je me suis porté volontaire comme "cobaille" pour une première batch de pivot.
OEM
106588d1331142850-848-swingarm-1997-748-whats-needed-swap-748-assembly-1.jpg


848
107059d1331831734-848-swingarm-1997-748-whats-needed-swap-748-assembly-6.jpg


Le frame (le siens! le mien est gris) avec les 2 swingarm
DSC08636.jpg


Je dois donc utiliser un nouveau shock arrière. Mon choix c'est arrêter sur un Ohlins TTX36
DU788-Rear-Shock_1351097821.jpg


Le nouveau swingarm est plus massif, mais à le même poid puisqu'il est en aluminium plutôt qu'en acier. Il est beauoup plus rigide, et comme je disais 25mm plus long.

la suite, plus tard.
 
Vraiment intéressant. Un post projet comme je les aime !

Continue de nous tenir au courant. C'est agréable de lire les détails sur chacune de tes photos.
 
Looks like you're going to be busy this winter! Good luck with the build!

Learn how to ride a motorcycle at MTLMOTOPRO.com
 
Super beau projet.

Je fait parti des puriste et charcuté un 996...faut vouloir :|
Le 996 est le plus beau bike jamais produit par ducati et aussi le plus copier a travers le monde(a la fin des année 90/debut 2000: tous les modif streetfighter avait des devant 996 ;) )

mais tres beau projet.

ps.: la conversion 520 est pas mal inutile pour un bike de rue surtout sur un twin.
Les roues légère sont souvent bien belle, mais vraiment pas concu pour les route toute defoncé que nous avons. Pour le trouble de changé le cartouche arriere...je trouve que ca vaut vraiment pas la peine...sauf si tu te monte un track beast.
 
Je comprend un peu ton point de vue, biens que je trouve le terme "charcuté" un peu fort. Mais je comprend...

La conversion 520 est probablement inutile t'as raison. J'aurai eu moins de trouble de rester avec une 525. Les boulons en titanes machinés pour monter les caliper avant aussi me diras-tu...
Mais en sauvant 1lbs ici, 5 lbs là, 1-2 ici, 1-2 là, au final ça fait une différence; particulièrement sur les pièces tournantes.

Le bike est monté en "track oriented", mais "streetable".
 
Le bolt titane c'Est vraiment bien...sans farce.

Les stock sur mon GSXR ont strippé en moins d'un ans de course..sti de metal mou et les petite allen 6mm :|. j'ai mis des stainless(allen 8mm) et pu jamais de trouble(c'était plus rapide les avoir entre 2 fds de course que les titane.)

ohh et couleur du frame: track oriented: reste dans le gold ou rouge noir c'Est juste "blehhh" et je trouve ca fait "cheap" sur un ducati :|
 
Le bike OEM à un peu l'air d'un coco de pâques lorsque tu regarde de près. Je n'aime pas le manque d’homogénéité, voilà pourquoi je repeint tout. Je ne suis VRAIMENT PAS un fan de gold, surtout qu'il y en a 5 sortes.

j'ai longtemps douté de faire le moove à peinturer le cadre noir (plutot que le gris actuel), à cause des roues: des roues noir avec tires noir ce n'est pas top puisqu'il y a toujours une petite différence de couleur. Avec les roues et le cadres gris, ça fait une différence de couleur qui est bien.

puis, je vois des photos du genre
attachment.php


et là je me dit, ouan cadre noir serait plus cool
 
Gold j'ai jamais aimer ca non plus. Mais ca sort le gold des fourches, caliper et disque sans etre trop remarquant (pour ceux qui aime)

my 2 cent: tant qu'a changer la couleur du frame: j'essaie de trouver de quoi qui le montre sans toutefois etre "all in your face" ou caché.
(Oui ce commentaire vient du gars qui a peinturé son frame de DRZ en bleu poudre..lol)

Le gris est vraiment nice! ca fait "acier brut". trouver une couleur titane serait vraiment bien je crois. (sans avoir les décoloration des soudures par contre :p )
Avec les exhaust en titane qui décolore...hummmmm
 
^^ pour les mufflers, j'ai des slip on termi en carbone. Pas de titane ici, biens que j'aime le look aussi...

j'ai reçu mes nouveaux rotor aujoud'hui. Je devais changer les disques pour changer l'offset à cause des nouvelles fourches et calipers.

vieux


nouveaux


la couleur est affreuse, et les rivets pour maintenir sont pressés. j'ai pas envie de les drillés pour en remettes d'autres...
 
Les muffler je parlais des tuyau et non pas les canister en soit.


rivet pressé c'est normal. c'est pas supposé etre lousse vraiment.
 
Wow je n'avais javais vraiment vue un built de bike c'est vraiment malade !! Beau projet
Cadre noir ,roues noir c'est agressif moi j'adore !!
 
The frame and a few pieces were sended to powdercoat



I tried to sandblast the water overflow tank, the machine I used wasn't strong enough. the black just became mat. Now, the shop where I brough the stuff have better equipment, he tried the corner of the tank with better success. Paint adhesion will be better.

I managed to fully disasemble the fuel cap. I didn't want to get an aftermarket (for now) as I wanted to keep the lock. I will most likely not park the bike out of sight for extended period, but who knows. Also, I think I prefer the look of the OEM cap; but with the middle part black as I don't like gold. The outter part of the fuel cap will be silver.

I made sure that the frame serial number will still be visible after the paint job. This is not a hot frame, I don't want to get into trouble!
For the rotor, he will paint the rotor carrier (and floating buttons) as this will be the easiest way to do it.
Should get my stuff back in one week, there isn't much I can do until then.
 
Back
Top