Article: Everyone Is Affected By Laws Targeting Modified Vehicles – Not Just “Ti-Counes”

DannyITR

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En lisant les commentaires à propos des restrictions de la SAAQ concernant les véhicules modifiés, j’ai remarqué beaucoup d’usagers qui semblent être ravis que ces dernières pourraient diminuer le nombre de ti counes sur la route. Ti Coune est un terme péjoratif utilisé pour décrire un conducteur sur la route qui vous ennui d’une certaine façon. En général, ils sont reconnaissables par une ou plusieurs des caractéristiques suivantes:

- il est jeune
- il porte une casquette (vers l’avant ou vers l’arrière)
- il possède une voiture bon marché
- il installe des modifications peu coûteuses et/ou de piètre qualité
- il installe un échappement bruyant
- il applique beaucoup d’autocollants
- il est un conducteur irrespectueux
- il est un conducteur dangereux
- il donne une mauvaise image de la scène

Nous avons tous été jeunes à un certain moment dans nos vies et nous avons probablement été coupables d’au moins une des caractéristiques énumérées ci-dessus à un moment ou à un autre. Cela fait partie du processus d’apprentissage. Je ne comprends pas comment tant de gens peuvent penser que l’instauration de nouvelles lois contre les véhicules modifiés puisse être positive.

Comme je l’ai mentionné dans mes articles précédents, le principal problème ici est que la ligne directrice de la SAAQ est beaucoup trop vague et sujette à interprétation. Que vous conduisez une Honda Civic 1995 ou une Audi A4 2014, vous pourriez être victime d’une mauvaise interprétation de l’une des nombreuses lois. Nous avons entendu trop d’histoires de personnes qui reçoivent des contraventions pour les modifications qui devraient être légales. Et encore, nous avons même entendu parler de conducteurs de voitures non modifiées se faire intercepter car l’agent croyait qu’elles l’étaient. J’ai dû subir le fameux test de la broche sur mon échappement d’origine, heureusement sans recevoir de contravention. Je suis sûr que beaucoup d’autres ont subi ce sort.

Comme toute tendance, il y aura toujours des gens qui vont aller trop loin. Mais de là à applaudir plus de restrictions qui finissent par nuire à tous ceux qui pourraient vouloir faire la plus simple des modifications. Il faut faire la juste part des choses. C’est sans parler de toutes les entreprises et leurs employés dont la subsistance dépend d’un marché secondaire dynamique.

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While reading the comments about SAAQ restriction regarding modified vehicles, I’m noticing many people who appear to be overjoyed that this might diminish the number of ti-counes on the road. “Ti-coune” is a derogatory term used to describe a driver on the road that annoys you in some way but usually they will fit one or many of the following characteristics:

- Is young
- Has a cap (frontwards or backwards)
- Has a cheap car
- Has cheap modifications
- Has a noisy exhaust
- Has lots of stickers
- Is a disrespectful driver
- Is a dangerous driver
- Gives a bad image to the scene

Look, we were all young at some point in our lives and probably guilty of at least one of the above infractions at stage or another. It’s part of the learning process. What I don’t understand it how so many people can think more laws against modified vehicles is a positive.

As I’ve mentioned in my previous articles, the main problem here is that SAAQ guidelines are much too vague and open to interpretation. Whether or not you drive a 1995 Honda Civic or a 2014 Audi A4, you could be the victim of a misinterpretation of one of many laws. We have heard too many stories of people receiving stickers for modifications that should be legal. Heck we’ve even heard of people getting pulled over for a stock vehicle because the officer thought it modified. I’ve had a tape measure stuck into my factory exhaust (no ticket thankfully) as I’m sure many others have, too.

As with any trend, there will always people who overdo it. But to cheer for more restrictions winds up hurting anyone who might want to do the simplest of modifications, not to mention all the companies and their employees whose livelihoods depend on a vibrant aftermarket.
 
I had a client show up in a 2008 GLI with stock wheels and a 1 inch drop on oem sport springs, the police had told him he was too low.....
 
- il est jeune

+

- il est un conducteur irrespectueux
- il est un conducteur dangereux

=

- il donne une mauvaise image de la scène



Cela avec ou sans modification n'aide en rien a la scene/mode/tuner/passion/passtime/etc etc etc



On a tous été jeune, j'en ai eu de la ti-counerie sur mon char vla X années, mais faire chier le peuple/être arrogant/dangereux n'est pas dans mes principes

L'image du jeune au volant est déjà entaché et ce même s'il conduit une Echo/Civic/F150 ....... you get the point, rien va y changer
 
Amen Danny, EXCELLENT COMMENTAIRE!

...malheureusement je doute que quoi que ce soit change.

Au Québec, tu payes, tu payes, tu payes. Pire encore si t'es un travailleur payeur d'impôt. Pire encore si tu es un amateur d'autos et/ou motos modifiées.

Les vides et zones grises des règles de la SAAQ/CSR sont là intentionellement et pour un but bien précis:Faut bien amasser du cash pour ceux qui travaillent pas, nos beaux programmes sociaux, les retraites en or de l'élite, les primes de cette même élite, etc.

Québec = Nivelageparlebas.gouv.qc.ca
 
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Look, we were all young at some point in our lives and probably guilty of at least one of the above infractions at stage or another. It’s part of the learning process. What I don’t understand it how so many people can think more laws against modified vehicles is a positive.

As I’ve mentioned in my previous articles, the main problem here is that SAAQ guidelines are much too vague and open to interpretation. Whether or not you drive a 1995 Honda Civic or a 2014 Audi A4, you could be the victim of a misinterpretation of one of many laws. We have heard too many stories of people receiving stickers for modifications that should be legal. Heck we’ve even heard of people getting pulled over for a stock vehicle because the officer thought it modified. I’ve had a tape measure stuck into my factory exhaust (no ticket thankfully) as I’m sure many others have, too.

I completely agree! The fact that so many members were applauding that SAAQ article blew my mind. I bet at least half of those members have modifications that would get them targeted by police. Like you said, the guidelines are so vague they leave the door open for a police officer's personal opinion of what's legal or not. Then it's up to the driver to waste his time proving that his car is legal. Guilty until you can prove yourself innocent basically.
 
ceux qui appaudise ces nouvelles ligne directrice pour nous empechers de personnaliser nos voitures sont juste des moutons qui au lieu d'etre libre, prefere qu'on leur dicte quoi et comment faire les choses a LA facon que le gouv veut.

c'est n'importe quoi. oui il ya des exagerations, mais c'est a la police a cleaner ces exagerations. le probleme, c'est que justement sans exagerer, certains policier avec peu de jugement, vont quand meme appliquer ces reglements a des vehicules completements stock qui a leur humble avis, vont trouver qu'il on l'air modifier.

et j'emphase sur les mots

l'air modifier.
 
si est jeune = ti-coune, ca va pas ben. on a tous faite les cons, ca j'en suis certain, mais la majorité ici on probablement faite ca dans des minounes d'hiver ou des cochonnerie de boat qui sen allais a scrap et pas nécessairement avec des voiture modifiés. j'pense que la diférence est la entre la génération X et la génération Z/YOLO.

le probleme, c'est que justement sans exagerer, certains policier avec peu de jugement, vont quand meme appliquer ces reglements a des vehicules completements stock qui a leur humble avis, vont trouver qu'il on l'air modifier.

et j'emphase sur les mots

l'air modifier.

si tu te fait arreter et que ta voiture est stock, c'est probablement pas a cause de ta voiture, mais de ton comportement.

une partie du probleme réside entre la formation des policer et les lois que la SAAQ rédige. le laps de temps entre la mise en place de la loi et la formation des policiers est trop longue, donc il se fit a leur jugement et non selon la loi.
 
tres bon thread,,100% d'accord,,humm suis-je ticoune si je suis d'accord avec ce text???:dunno:
 
agreed but there is a good way to mod and there is the dumb way to mod. you can mod a car and not draw attention to yourself OR go full retard like we see more and more, like lowering a car to the point where you cant even get into a driveway or parking lot or go over a speed bump. then theirs the recent rage of having your wheels at an angle it looks like the flying Delorian from Back To The Future is not knowing where to draw the line. personalty i call this mod "Automotive down syndrome"..... i saw a red vr4 on taschreau a few months back with wheels sticking out like an F1 car, guy had almost no wheel gap, couldn't even do the speed limit......

If i was a cop and saw wheels on a car at a 45 deg angle im for sure gonna stop him cus it looks dangerous, the tire wont survive long cus your OFF the contact patch and your steering geometry is out of wack..... all this to say that some ppl have no self control or "gros bon sence" to mod their own car. so then as per usual, were all gonna get put in the same group. this has been the prob for the past 15 years cus when i got my T/A almost 20 years ago, cops didnt go free for all on modded cars like thay do now.

i just came back from a 2 week American south west road trip and the mods, cars and trucks i saw would make droller signs spin in our police's eyes. made me want to move there. yes our liberties are tight when it comes to mods but we have it pretty good compared to what i know happens in Europe. count yourself lucky we have jdm importers and tune shops Ex.... it can always be worst.

im sure most of you will get major BUTTHURT from reading this but the fact for the matter is some ppl are just asking for it then thay use dumb comparisons like, "check le criss de pontiac 6000 88 tout rouiler avec le muffler fini, lui c correct mes moi jme fait coller...TBK..." wake up man..... keep your car functional, you want static look, keep it off the road or trailer it to a show and dont ruin it for the rest of us that follow the shady laws to the best of our comprehension...
 
The montage of pics in the original post shows:
-A 993 & a Gallardo that would most probably be given *tu* by cops;
-an ugly sunfire that if not driven in a ti-coune manner shouldnt be impacted... well maybe exhaust ticket...
-An audi that probably will get the eye, but imho shouldnt cuz it looks like its done right;
-A Civic that should get ticketed because that anount of camber is downright retarded!
But thats just me :dunno:
 
yes these laws affect all of us...but if you want to start being respected you won't achieve it by demanding that anything be allowed based on the fact that you did it as a kid...

you want to unify tuners to fight for their rights and it's great but we're all going to look like what you refer to as "ti-counes" and get shafted unless we at least fight for things that make sense.

the code for vehicle modifications is simple and dare i say it makes sense: no component shall be replaced or modified in a way that decreases performance...it's simple enough...for those who challenge that simple idea...well you know the risks...but don't expect everyone to defend you when you are caught.
 
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