Teach me about Ford Super Duty engines : 6.7L Powerstroke V8 & 6.8 Triton V10

Snail

Banned
Hey all,

So I'm sort of curious about your personal experience with Ford's current Powerstroke V8 diesel and Triton V10 gas engines, as well as their 6-speed Selectshift trans. How were reliability of each of these powertrains? What sort of issues did you encounter over the life of the truck? Any maintenance hassles beyond oil, filter and plugs?

I was briefly reading someone's experience of having to remove the entire cab of a Super Duty to gain access to the Powerstroke motor for serious maintenance. Is this a thing? And is this necessary to do, and is it frequent maintenance?

Any other gripes about the Super Duty truck in general? Suspension issues, torsional issues...etc.

I know they're going to replace the Triton with a new 7.3L gas V8, which should be more compact (hopefully lighter too) as well as a new Super Duty 10-speed auto, but I'm not as interested in that arrangement yet. I'm actually more interested about the outgoing Powertroke. (and also somewhat of the V10). It definitely sounds like an impressive engine, but I also often hear criticism about it.

cq5dam.web.768.768.jpeg
 
Yes cab offs are frequent but looks worse than it actually is.
So lets say a commercial vehicle is built using a chassis cab, but a whole new front end, one that is very difficult to remove, is fitted as a requirement. How difficult does this repair become?
 
So lets say a commercial vehicle is built using a chassis cab, but a whole new front end, one that is very difficult to remove, is fitted as a requirement. How difficult does this repair become?
What sorta commerical vehicle are we talking about ? Generally the cab will stay seperate from the whatever is in back. You might get a window connected to a box.
 
What sorta commerical vehicle are we talking about ? Generally the cab will stay seperate from the whatever is in back. You might get a window connected to a box.
yeah, can't get into details, but it's an entirely new front end; new hood, fenders, grill. The OEM cab is entirely removed.
 
If it's essentially just a chassis at that point with a new body like let's say a boxvan like a mail truck for example the builder will likely include interior access for the engine

Btw I'd go diesel over the V10. The gasser V10 still exists because it's the back bone of rental fleets and cheap to purchase. Don't expect it to be "exoctic" because v10... It's good for pulling out tree stumps.
 
If it's essentially just a chassis at that point with a new body like let's say a boxvan like a mail truck for example the builder will likely include interior access for the engine .

so I guess I'm curious to know exactly what needs to be serviced with a cab-off scenario, and if it can be done without removing the cab, as well as if it's a frequent service or common issue.

But yeah, the diesel is definitely the engine of choice in this scenario. Does the V10 need this sort of cab-off treatment as well?
 
If you don't want to get into details that's fine, but any reason you are after the ford motors? Seems like it's always been Cummins vs Duramax, while everyone makes fun of powerchokes
 
If you don't want to get into details that's fine, but any reason you are after the ford motors? Seems like it's always been Cummins vs Duramax, while everyone makes fun of powerchokes
super interesting that people don't like the Powerstrokes. Any particular reason why Ford's diesel isn't well liked? I've heard great things about Cummins piwerplants, not so much about Duramax diesel.

The main appeal is the whole package around the powertrain as well. A lot of desired flexibility that Ford offers.
 
A oins d'avoir a lever les tetes, t'as pas besoin de lever le cab pour faire quoi que se soit. Si tu joues pas ak des programmer aftermarket t'auras pas besoin de lever les tetes. Les 6.7 sont aussi fiable que un Duramax ou un Cummins. Sauf que comme tout moteur diesel moderne, si ca fuck, ca coute cher pi c'est long. Donc ton down-time coute cher en esti.

Le V10 st'un workhorse mais dans un Chassis-cab c'est gutless paske y sont de-rated a 290hp au lieu de 365hp. Mais si les maintenance sont faite, ca va tuffer 500 000km sans probleme.


C'est pas pour rien que la plupart des fleets commence a switcher au gaz. Maintenance coute moins cher, moins de down-time, reparations moins cher pi prix d'achat moins cher. Oui c'est gutless comparativement a l'option diesel, mais on s'en criss, spa un daily, st'un work truck.
 
super interesting that people don't like the Powerstrokes. Any particular reason why Ford's diesel isn't well liked? I've heard great things about Cummins piwerplants, not so much about Duramax diesel.

The main appeal is the whole package around the powertrain as well. A lot of desired flexibility that Ford offers.
Les Powerstrokes était mal aimer à cause des précédant 6.0 et 6.4L dont la fiabilité était plutôt mauvaise. C'est pour la même raison que maintenant le 6.7L est maintenant un moteur fait par Ford et plus Navistar (Inter)


Envoyé de mon CLT-L04 en utilisant Tapatalk
 
Les Powerstrokes était mal aimer à cause des précédant 6.0 et 6.4L dont la fiabilité était plutôt mauvaise. C'est pour la même raison que maintenant le 6.7L est maintenant un moteur fait par Ford et plus Navistar (Inter)


Envoyé de mon CLT-L04 en utilisant Tapatalk
wais j'avais lu ça. Mais là j'imagine que maintnenant que Ford les construit, qu'il n'y a pas autant de problème? Pas tellement de raison de soulever le cab pour l'entretien?
 
A oins d'avoir a lever les tetes, t'as pas besoin de lever le cab pour faire quoi que se soit. Si tu joues pas ak des programmer aftermarket t'auras pas besoin de lever les tetes. Les 6.7 sont aussi fiable que un Duramax ou un Cummins. Sauf que comme tout moteur diesel moderne, si ca fuck, ca coute cher pi c'est long. Donc ton down-time coute cher en esti.

Le V10 st'un workhorse mais dans un Chassis-cab c'est gutless paske y sont de-rated a 290hp au lieu de 365hp. Mais si les maintenance sont faite, ca va tuffer 500 000km sans probleme.


C'est pas pour rien que la plupart des fleets commence a switcher au gaz. Maintenance coute moins cher, moins de down-time, reparations moins cher pi prix d'achat moins cher. Oui c'est gutless comparativement a l'option diesel, mais on s'en criss, spa un daily, st'un work truck.

Yep all this x2. It's such an under stressed engine as well.. Very lazy, hot much HP but decent low end grunt.
 
wais j'avais lu ça. Mais là j'imagine que maintnenant que Ford les construit, qu'il n'y a pas autant de problème? Pas tellement de raison de soulever le cab pour l'entretien?

You aren't lifting a cab to change the engine or filters....
 
You aren't lifting a cab to change the engine or filters....

I wouldn't think so, but I felt like if some hard-to-get-to items that tend to go bad on these engines required a lot of access (ie cab-off) that it would be an issue in our scenario.

Anyway, thanks guys for your input!
 
Un garage habitué leve le cab en 1h30, je stresserait pas trop avec ça!

Envoyé de mon CLT-L04 en utilisant Tapatalk
 
Un garage habitué leve le cab en 1h30, je stresserait pas trop avec ça!

Envoyé de mon CLT-L04 en utilisant Tapatalk

woin, problème c'est qu'on a pas vraiment un cab OEM. lol
pas facile à enlever. et c'est pour ça je me posais la question sur exactement la raison derrière l'enlèvement du cab.
 
Pour le reste du pickup, c'est le pickup le plus solide dans les Big 3. Suspension pi steering ca a rien a voir ak un Dodge ou un GM.

Transmission la 6r140 est aussi sinon plus solide qu'une Allison ou la Aisin HD dans les Ram.

Un garage habitué leve le cab en 1h30, je stresserait pas trop avec ça!

Envoyé de mon CLT-L04 en utilisant Tapatalk

Sur un pickup ou un c-c ak un service body oui, sur un chassis-cab avec de quoi qui embarque au dessus du cab st'une autre affaire. Ou comme OP un cab pas OEM.
 
À mon ancienne job on a eu un 6.8l dans un F350 roue simple et ca été très très fiable jusqu'à temps qu'on s'en débarrasse à 270-280k km. C'est quoi les alternatives chez les compétiteurs? 6.4L chez dodge et 6.2L chez GM? À moins qu'ils font encore des 496?

6.7L j'ai peur à cause de l'histoire de ford, les 6.4L étaient aussi supposé être très fiable jusqu'à temps que tout le monde commence à avoir des problèmes.
 
À mon ancienne job on a eu un 6.8l dans un F350 roue simple et ca été très très fiable jusqu'à temps qu'on s'en débarrasse à 270-280k km. C'est quoi les alternatives chez les compétiteurs? 6.4L chez dodge et 6.2L chez GM? À moins qu'ils font encore des 496?

6.7L j'ai peur à cause de l'histoire de ford, les 6.4L étaient aussi supposé être très fiable jusqu'à temps que tout le monde commence à avoir des problèmes.

Pour l'instant y'a juste le 6.4 de Dodge. GM font pas de truck comparable au 450/550.

En 2020 GM ramene le 4500/5500 ak un 6.6L au gaz de 401hp pi 466lbs-ft de torque. 6.6L qui va aussi remplacer le 6.0L dans les 2500/3500 pickup.

6.4 ca a jamais été fiable. C'était hot paske tu pouvait sortir 500hp/1000lbs-ft ak une tune. Pi 50 000km apres les tetes levaient pi le turbo était fini. Le 6.7 c'est quand meme un moteur qui est sorti y'a 8-9 ans. Si ce serait un moteur a probleme, ca se saurait.
 
Back
Top