Why Low Octane Gas in Canada?


I can't translate all of that, but I get the idea. I am aware that if your car is not tuned for 93+ or even 91 you are simply throwing money away.

But for high performance cars that are tuned for it, or when custom tuning your car the higher the octane the better. For high performance cars like say a Mercedes C63 AMG, BMW M4 and even more mainstream cars like a Subaru STi, Chevrolet Camaro or Ford Mustang there are significant benefits running the car on higher octane fuels. Usually in the form of ECU's running more advanced timing giving slightly more horsepower and the possibility of better fuel economy.

But lets not kid ourselves here, no one really cares about fuel economy. It is more about more horsepower and of course safety at the limit, preventing detonation or pinging.

Also when it comes to custom tunes, if you upgrade your intercooler, exhaust, intake and get a flash tune or add headers in a NA vehicle with a tune you are going to make more power, more safely running 93+ octane than you will with 91 octane.



In fact coming back to that little cartoon you posted, 91 is the worst of all worlds. It is significantly more expensive than regular 87, but doesn't offer the resistance to detonation that 93+ would offer.
 
Pas certain de comprendre OP. Il veut de l'essence à indice d'octane élevé parce qu'on a pas de 93 ici mais on a du 94. Mais OP dit que c'est pas considéré comme un carburant haut de gamme à cause des différents additifs. Pourtant sa voiture peut rouler avec du 91. C'est quoi le problème exactement?
 
i`ve never used 94 from petro, alwasy 91 Shell cause i was told by my tuner that its better.....ever since then on my performance cars thats what i put.
 
i`ve never used 94 from petro, alwasy 91 Shell cause i was told by my tuner that its better.....ever since then on my performance cars thats what i put.

Why is that? I want facts. I've never heard of anyone experiencing problems with Petro 94. Short or long term.
 
Pas certain de comprendre OP. Il veut de l'essence à indice d'octane élevé parce qu'on a pas de 93 ici mais on a du 94. Mais OP dit que c'est pas considéré comme un carburant haut de gamme à cause des différents additifs. Pourtant sa voiture peut rouler avec du 91. C'est quoi le problème exactement?

I'm more just curious as to why 93+ isn't common place in Canada. Yes, we have 94, offered by 1 oil company. Why don't they all offer 93 or 94?

That actually was my original question, why don't Canadian oil companies offer 93+ octane gas, especially when it is regularly available in the USA, UK, Europe, Australia, New Zealand, South Africa, Japan and most other parts of the world. And especially since so many cars come tuned recommending 93+.


Also just because my car can run on 91 doesn't mean it is ideal or I should. I'm sure the car will probably operate on 87. But it is strongly advised against.
 
J'ai jamais compris les guerres de marques sur l'essence.

Je pense que ça se passe dans la tête vos affaires (dans la majorité des cas) et que les gains/pertes sont mineures quand tu met le bon grade d'essence.

J'ai toujours mis du 91 de n'importe quelle marque et même sur la piste je remarque jamais de différence.
 
Je suis les recommandations du manufacturier sans me poser de question. Je vais gazer au 94 de temps en temps parce que je peux me le permettre mais j'en fais pas une maladie. N'oublie pas ici que c'est un forum de voiture et que ça ne reflète pas la majorité de la clientèle qui gaz au 87. Demander à une pétrolière d'investir pour développer un carburant à 93 d'indice d'octane adapté à notre climat n'est probablement pas une opération rentable compte tenu de la demande. Et rien nous dit s'il n'y aura pas d'éthanol ou assez d'additifs pour se qualifier en tant que carburant top tier.

De prétendre que Petro 94 n'est pas considéré comme un carburant top tier j'ai des gros doutes la dessus. Je veux voir des preuves et des faits. Pas juste des témoignages.
 
J'ai jamais compris les guerres de marques sur l'essence.

Je pense que ça se passe dans la tête vos affaires (dans la majorité des cas)

C'est comme la guerre des marques de char ou huile minéral changé religieusement a 4500km maximum vs syntec changé a 8000-10 000 ou les marques d'huile etc etc.
 
J'ai jamais compris les guerres de marques sur l'essence.

Je pense que ça se passe dans la tête vos affaires (dans la majorité des cas) et que les gains/pertes sont mineures quand tu met le bon grade d'essence.

J'ai toujours mis du 91 de n'importe quelle marque et même sur la piste je remarque jamais de différence.

Ça et l'huile, c'est un gros débat inutile IMO.
 
J'ai jamais compris les guerres de marques sur l'essence.

Je pense que ça se passe dans la tête vos affaires (dans la majorité des cas) et que les gains/pertes sont mineures quand tu met le bon grade d'essence.

J'ai toujours mis du 91 de n'importe quelle marque et même sur la piste je remarque jamais de différence.
I need my extra 2 octane because Racekor driver!! That being said I stick with Costco or Shell. Only because I visit Costco often and shell is nearby.



Sent from my EML-L09 using Tapatalk
 
Je suis les recommandations du manufacturier sans me poser de question. Je vais gazer au 94 de temps en temps parce que je peux me le permettre mais j'en fais pas une maladie. N'oublie pas ici que c'est un forum de voiture et que ça ne reflète pas la majorité de la clientèle qui gaz au 87. Demander à une pétrolière d'investir pour développer un carburant à 93 d'indice d'octane adapté à notre climat n'est probablement pas une opération rentable compte tenu de la demande. Et rien nous dit s'il n'y aura pas d'éthanol ou assez d'additifs pour se qualifier en tant que carburant top tier.

De prétendre que Petro 94 n'est pas considéré comme un carburant top tier j'ai des gros doutes la dessus. Je veux voir des preuves et des faits. Pas juste des témoignages.

Quite literally from the Top Tier Gas website - https://toptiergas.com/licensed-brands/

Untitled.jpg
 
Porsche and Lamborghini say that 93 AKI is the minimum octane rating recommended. In Canada, the only choice I have is Petro-Canada with its 94 AKI. 91 AKI from Shell, Esso, etc. is not recommended.
 
Porsche and Lamborghini say that 93 AKI is the minimum octane rating recommended. In Canada, the only choice I have is Petro-Canada with its 94 AKI. 91 AKI from Shell, Esso, etc. is not recommended.

As far as I know, there's only 94 in Quebec, Ontario and Alberta. If you need to go elsewhere in Canada, what are you doing? Adding Octane Booster?
 
Top Tier is a trademark. It does not mean anything.

Well my owners manual recommend usage of Top Tier fuels only. While I certainly don't think it is the gospel of fuel regulations, clearly they have standards and certifications so you know what you're buying has at least a minimum level of detergent and additives. I think it is a bit like DEXOS or HTO certification for engine oils.
 
Top Tier is a trademark btw and I suspect that Petro Canada didn't pay them enough. For me, it doesn't make sense that Petro 94 doesn't meet the requirement from the car manufacturer. Petro Canada sells gas across Canada. If it would be problematic, we would have heard by now. I change my car every 4 years and if Petro Canada wouldn't meet the minimum requirement, I'm sure they would have warn me.

I think you're getting worried a little too much. Use the recommended octane level and you'll be fine. Where does it say Top Tier fuel on your owner manual?

Does it say Top Tier with a TM or just Top Tier? Top Tier for me is any fuel from a reputable source, ie not from the reserve.
 
J'ai jamais compris les guerres de marques sur l'essence.

Je pense que ça se passe dans la tête vos affaires (dans la majorité des cas) et que les gains/pertes sont mineures quand tu met le bon grade d'essence.

J'ai toujours mis du 91 de n'importe quelle marque et même sur la piste je remarque jamais de différence.

Ton char est juste pas tuné pour plus que du 91.

Mon X3 j'ai un JB4 et je met la map avec 93 d'octane, je met du 94 Petrocan. Si je met du 91 oui je sent vraiment une différence, le char roule pas aussi bien et c'est "funky" comme feeling, si je met la map de 91 je perds pas mal de puissance. Sur mon M4 je met aussi du 94, plus par habitude que nécessité car il est stock mais c'est complexe comme moteur, je me dis que ça dois pas nuire.
 
J'ai jamais compris les guerres de marques sur l'essence.

Je pense que ça se passe dans la tête vos affaires (dans la majorité des cas) et que les gains/pertes sont mineures quand tu met le bon grade d'essence.

J'ai toujours mis du 91 de n'importe quelle marque et même sur la piste je remarque jamais de différence.

Je suis surpris. Une GT4 doit sûrement prendre du 93 AKI minimum. Vérifie dans ton guide ou sur le bouchon du réservoir.
 
Mon X3 j'ai un JB4 et je met la map avec 93 d'octane, je met du 94 Petrocan. Si je met du 91 oui je sent vraiment une différence, le char roule pas aussi bien et c'est "funky" comme feeling, si je met la map de 91 je perds pas mal de puissance.

J'ai pas un missile mais mon vieux bazou a été tuné pour de 93 chez Bonhomme Performance par Alex , le gars sait tuné des chars ...
Que je calisse n'importe quel super le char roule parfaitement , mais si je met du ordinaire , la c'est un autre game ...
 
Back
Top