Rare Rides: The Intensely Sporty 1992 Dodge Daytona IROC R/T

Guygeo

Well-known member
Nostalgie pour les vieux sur le forum:)

Rare Rides has featured a few sports coupes of the Dodge variety previously, but those Eighties cars were not as modern, refined, and sophisticated as today’s seldom seen two-door.

Presenting the Dodge Daytona IROC R/T, from 1992.


The Daytona was a new name at Dodge as the company reorganized its sporty car lineup in the early Eighties. Daytona was the cheaper part of a two-model replacement plan for the discontinued Mitsubishi Galant Lambda, which presented itself as the Dodge Challenger from 1978 to 1983. In 1984, Dodge fielded the Conquest (a different rear-drive Mitsubishi) and the new K-platform derived Daytona.

Daytona rode on the new G platform, a 97-inch wheelbase about three inches shorter than the standard K. When Daytona debuted in ’84, a new Chrysler branded Laser also appeared. Available only in upscale trim, Chrysler advertised the Laser as its first sports car. Customers shied away from the “executive personal luxury coupe,” and Laser lasted only through 1986. The Daytona was much more successful and remained on sale throughout the early Nineties. And when the luxury Laser was canceled, Dodge added what was basically the Laser as a new trim to the Daytona: Pacifica.

Available engines were a range of naturally aspirated and turbocharged mills from 2.2- to 3.0-liters in displacement. Most engines were Chrysler-developed inline-fours, but later there was also a 3.0-liter Mitsubishi 6G72 V6. Early on a three-speed automatic accompanied the preferred five-speed manual in the Daytona. The automatic added another forward speed later on.

New exterior looks arrived in 1987 via a refresh, and the inset headlamps became flip-ups instead. Dodge continued to make small visual and trim changes almost annually as Daytona continued its reasonable sales success.

1992 saw a second, larger refresh for Daytona that coincided with a change of production venue from St. Louis to Sterling Heights, Michigan. Pop-ups went away and were replaced with flush lamps in a more rounded, integrated fascia. The rear end was reworked as well, and its lighted heckblende gained a more modern look. Gone was the Chrysler Pentastar, replaced by a ram’s head – Dodge’s new identity.

512J09G7K2L._AC_SY445_.jpg
 
mon oncle a un daytona turbo-z et il a aussi une shelby-z mais c,est la génération d'avant

edit: en passant au Canada c'est pas dodge c'est Chrysler Daytona si je me souvient bien.
 
La plus part des Iroc RT que j'ai vu avaient le v6 poche de 3L. Par contre, le 2.2 Turbo est vraiment rare avec sa version DOHC avec turbo VNT, 220 hp en 92 c'était vraiment hot! 92 seule année avec le moteur 2.2 DOHC...dernière année du modèle.
 
C était pas les plus belles mais bon , je suis nostalgique et vintage alors c est quand même cool . Quand tu dis les vieux , quel âge tu as ? ... je ne suis pas si sûr qu’il doit rester grand monde en bas de 30 ans sur mr.... en 92 j avais 16 ans , toi ?


Envoyé de mon iPhone en utilisant Tapatalk
 
sont prédécesseur canadien oui. Comme la mitsubishi starion était le prédécesseur de la 3000gt

https://www.youtube.com/watch?v=ilzMGNFaNkA

J'ai eu ce modèle-là en 1998 (une 1992 usagée):
sc0516-239601_12@2x.jpg
 
C était pas les plus belles mais bon , je suis nostalgique et vintage alors c est quand même cool . Quand tu dis les vieux , quel âge tu as ? ... je ne suis pas si sûr qu’il doit rester grand monde en bas de 30 ans sur mr.... en 92 j avais 16 ans , toi ?


Envoyé de mon iPhone en utilisant Tapatalk

Recyclage St-Bruno.. est-ce que c'est detenu par Black et American Iron & Metal? Le bonhomme Black est assez intense lol

c'est lui qui a financé le divorce de Lola.
 
Un de mes mes premiers coup de coeur d'enfant pour une auto dans laquelle j'ai été passager. Mon parrain était une figure importante pour moi quand j'étais jeune et comme vendeur, il avait toujours de chars sports "neuf". Il a roulé une Dodge Daytona 1988-1990 ES blanche 2 tons (bas de caisse gris) mais je me rappel pas de la motorisation mais c'était un peu de base, rien de fou, 4cyl NA. Il me semble qu'elle avait l'intérieur bourgogne.

J'aime encore le look un peu "baby Irans-am" mais la plateforme (comme la plus part des produit Chrisler/Dodge de cette époque qui était pas du Mutsubishi rebadged) est poche... ce char là et ainsi que la Ford Probe GT 92 on marqué ma jeunesse (période pré-ado).
 
Honnêtement, quand je me promenais là-dedans en 1998, ça flashait quand même. C'était loin d'être une mauvaise voiture en plus.

Me rapelle bien d'une Stealth noire dans mon coin, ça tappait à l'oeil autant qu'un Z32 TT quand on en voyait une. Peak 90's, dans mes voitures pref de l'époque.
 
Aaah le bon vieux 2.2 turbo de Dodge. Ça va avoir prit 10 ans avant que les autres manufacturiers sorte dequoi de mieux.
 
On a jamais eu la Conquest ici malheureusement, juste les States... Le V6 provenait de Mitsubishi, le meme que dans les Dodge Spirit.
 
Back
Top