Worn 1st/2nd gear synchro : Repair or replace transmission?

Louch

New member
I have a 2016 Ford Fiesta SE equiped with a manual transmission. The car is in an overall really good shape and has only 100k KM.

My question is: Should I repair or replace the transmission?
Do you know any reputable shop for repair? I'm in Verdun, so as long as it's less than 30-45 minutes away.

First gear tend to pop out when accelerating from standstill IF shifted from neutral previously.
BUT If I downshift from second gear, all is good, first gear stays engaged.
If I start from second gear, all is good.

I have the same problem with the reverse gear.

It seems to point to a faulty 1st/2nd gear synchro assembly.

If I replace:
I need to source a working transmission + clutch + labour

If I repair :
Parts seems cheaps, but the transmission need to be opened + clutch + removal/installation labour.
 
I would repair,

since the one you have doesn't even have high mileage, finding a good working one might be hard.

Clutch can be done at the same time, 100 km is not much tho, My accord was at 276000 with the OEM clutch
 
depends how its made.

my quattro was around 3k$ to rebuilt since its all pressfit.

While a salvage one was 200$ and they are not known to fail, so im fine.

If your is known to fail, and easy to rebuilt do this route with better component if available. I did this with my maxima, the OEM specs were off, so Ive asked the shop to re-install with new spec.
 
la seule affaire qui donne de la valeur a une fiesta/focus de derniere gen est le fait qu'elle soit manuelle.

donc oui répare. ...mais je doute que ce soit les synchro qui le fait sortir de la gear (c'est pas une dog box), mais l'ajustement du shifter/bushing.
 
moi aussi je dirais répare mais pense pas que ce soit les synchros, quand les synchros sont en troubles ca griche en essayant de rentrer la vitesse.
 
Merci pour les réponses!

Je suis pas certain du tout que ce soit les synchro, car les vitesses rentrent super bien en général, aucun grichage.

J’avais déjà essayé d’ajuster le câble du shifter. La première fois ça avait fonctionné, mais le problème était revenu. Je vais vérifier le mécanisme du shifter aussi, en même temps que le changement de pneus.
 
Moi je commencerais par droper l'huile et voir elle a l'air de quoi.

La synchro sert a matcher la vitesse du main shaft avec celle du countershaft en upshift ou downshift.

Pour qu'une gear sorte de l'autre gear, il faut qu'elle soit partiellement rentrer et que l'inertie la sorte.

la plus part des manufacturier mette des pad en tefflon sur les fourchette et souvent quand elle s'use , tu pousse la gear moins loin et ca fait des gear qui pop comme ton problème.
 
Moi je commencerais par droper l'huile et voir elle a l'air de quoi.

La synchro sert a matcher la vitesse du main shaft avec celle du countershaft en upshift ou downshift.

Pour qu'une gear sorte de l'autre gear, il faut qu'elle soit partiellement rentrer et que l'inertie la sorte.

la plus part des manufacturier mette des pad en tefflon sur les fourchette et souvent quand elle s'use , tu pousse la gear moins loin et ca fait des gear qui pop comme ton problème.

très bien pensé.

-flush

-MTL redline 75W80, probablmenet GL4.

- bouchon magnétique
 
Back
Top